Fins a 1.583 calellencs estan afectats per un ERTO

2020-05-11T15:16:20+01:0011/05/2020|

  • Les empreses calellenques han registrat fins a 273 ERTOs. El sector més afectat a la nostra ciutat, com era previsible, és l’hostaleria, seguit del comerç i de les activitats artístiques.

Ja se saben les dades per municipis dels Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTOs) per força major. La nostra ciutat té 1.534 treballadors afectats de forma directa per l’efecte de la parada de l’economia derivada de la crisi sanitària. El Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya ha rebut, fins a principis de maig, 273 peticions d’empreses per acollir a ERTOs a la seva plantilla.

Les dades encara s’incrementen en 49 persones més i 10 Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO) -aquests són definitius, no temporals-  que han estat tramitats per altres causes que no són força major. En general són causes econòmiques, tècniques, organitzatives o productives. En total, per tant, són 1.583 les persones afectades i 283 empreses.

Tancàvem el mes d’abril amb 1.470 persones aturades a Calella, si s’hi sumen els 1.534 afectats per ERTOs, en total són 3.053 persones, el que representa un 32,79% de la tota la massa treballadora de la ciutat. Els afectats per ERTOs no es consideren persones aturades perquè continuen essent treballadors d’empreses. Malgrat tot, estan sense fer feina.

Comparant les dades d’afectació dels ERTOs amb els pobles del conjunt de la comarca, Calella se situa a l’entorn de la mitjana. Al nostre voltant, Malgrat de Mar, Sant Pol, Sant Cebrià i Canet hi ha menys persones afectades en valors relatius a la població. Per altra banda, Pineda de Mar, Santa Susanna se situen per damunt. 

Analitzant les dades per sector, a Calella la majoria de persones afectades són del sector de l’hostaleria, en total un 36% (566 persones), a Santa Susanna, per exemple, representa més de la meitat, en concret un 62%.

Després de l’hostaleria, el sector que té més persones afectades a Calella és el comerç (232 persones), el segueixen el sector de les activitats artístiques (170), administratius i auxiliars (129), educació (106), sanitaris i serveis socials (102) i construcció (97), la resta de sectors, amb més diferència, per sota dels 40 afectats.

A tot això se li ha de sumar les persones que no estan comptades en aquestes dades. Són treballadors que normalment tenen contractes de temporada però sense ser treballadors fixes discontinus.

Les dades només reflecteixen aquells treballadors fixes o fixes-discontinus. No els treballadors temporals que es contractaven a l’inici de la temporada turística.

No tots els afectats han pogut cobrar la prestació de l’atur a la qual dona accés l’ERTO. I és que una gran quantitat d’expedients no s’han arribat a tramitar degut al col·lapse del SEPE (Servicio Público de Empleo Estatal), l’organisme que gestiona tot el que té a veure amb la prestació de desocupació a l’Estat.

Es calcula que un milió d’expedients presentats abans d’acabar el mes d’abril estan a l’espera de valoració. Totes les persones afectades, per tant, no cobraran la prestació d‘atur fins al dia 10 de juny. Alguns empresaris han anat avançant, a títol individual, diners als treballadors.

A més a més, el govern espanyol va anunciar la desvinculació dels ERTOs a l’Estat d’Alarma i que es permetria l’allargament dels ERTOs fins al juliol als sectors que sigui més difícil la tornada a la nova normalitat. Un cop acabat el període dels ERTOs les empreses només podran aplicar EROs en cas de risc d’entrar en concurs de creditors.

Comparteix el contingut!

Go to Top