Taller bàsic de cinema (5)

Continuem aquest mes amb una nova etapa del Curset Bàsic de Cinema. En aquesta ocasió el tema és:

ESCRIURE AMB IMATGES

Quan tenim una càmera a les mans, fem el mateix que un escriptor quan agafa el llapis o es posa davant l’ordinador. ESCRIURE. Però nosaltres ho farem amb imatges.

En primer lloc, hi ha un concepte molt important a tenir en compte: els occidentals llegim i escrivim d’ESQUERRA a DRETA, i això ho hem de saber interpretar en el rodatge.

Ja sabem que tenim lletres (FOTOGRAMES), paraules (PLA), frases (SEQÜÈNCIES), comes (ENCADENATS), punts (FOSES), senyals d’interrogació, admiració, cometes (PLA DETALL), subratllat, majúscules, negreta (PRIMER PLA)… i que, combinant adequadament totes aquestes opcions, podem realitzar la nostra HISTÒRIA. Només ens cal utilitzar-les segons els nostres coneixements i les nostres idees.

ACCIONS PARAL·LELES. És una manera d’explicar una història única que té dues fonts d’entrada i que a través de l’acció arriben a coincidir. Exemple: unes persones passegen i parlen. Un guàrdia posa una multa a un cotxe mal aparcat. Són dues accions diferents que poden arribar a coincidir en una sola història si els que passegen són els propietaris del cotxe i s’hi troben la multa al neteja vidres.

RÀCORD. És la continuïtat en el temps dintre els diversos plans i seqüències dels films. Exemples: Una persona va caminant cap a una porta i introduïm un primer pla mentre camina, quan tornem a veure-la caminant hem de tenir en compte el temps utilitzat per ensenyar el primer pla i escurçar aquest mateix temps de la segona part de la caminada.

En una mateixa escena, rodada en diferents dies, cal tenir en compte que els actors portin el mateix vestit, el mateix pentinat, el mateix tallat de cabells, etc… i que el lloc de rodatge tingui els mateixos elements… els gots el mateix nivell de beguda, etc… tota vegada que a l’espectador li ensenyarem com una mateixa escena seguida.

Podríeu pensar que són petits detalls sense importància. Doncs no. Aquests petits detalls ajuden l’espectador a creure’s o no la història que estem explicant. No heu observat mai que molt sovint les ferides (sobre tot amb sang) dels actors, depenent dels diferents punts on està situada la càmera i dins la mateixa escena, es veuen diferents… amb més sang o menys sang… una mica més amunt o més avall… la camisa més o menys bruta… Aquestes petites diferències ens indiquen que els diversos plans d’aquella escena s’han rodat en hores o dies diferents… Evitar això es feina del responsable del RÀCORD… Segur que a la propera pel·lícula us hi fixareu una mica més en aquests “petits detalls”…

Us espero el proper mes… Feu bondat…

2020-05-22T20:10:52+01:00 22/05/2020 | 20:01|Categories: Columnes d'opinió, Des de l'Arxiu|
X