L’odissea de trucar al SEPE: 5 hores al telèfon sense fer el tràmit
Les oficines del SEPE més properes són les de Pineda de Mar, situades al centre Innova
Sempre ha estat difícil de contactar amb l’administració pública per telèfon, però amb la pandèmia encara ho és més. Per trucar al SEPE cal estar carregat de paciència, us ho pot explicar la Natàlia.
La pandèmia ha comportat la pèrdua del lloc de treball per moltes persones. A partir d’aquí, s’obre un camí complicat: contactar amb el Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE) per aconseguir l’atur o algun altre tipus de prestació. Però arribar a tenir una cita amb l’administració no és una tasca senzilla. Ho sap bé la Natalia, una calellenca que va trucar hores i hores durant una setmana.
“A mi m’havien dit que havies de tenir paciència, però no m’imaginava que n’havies de tenir tanta”, confessa la Natalia. A la seva factura telefònica hi ha la prova del temps que va estar intentant contactar amb el SEPE. Va arribar a estar cinc hores seguides en diverses ocasions. El dia anterior, una hora i mitja, se li va tallar la trucada i ho va tornar a provar durant tres hores i mitja més. “Vaig arribar a anar a comprar al supermercat amb els auriculars i trucant. Era com un repte. Vaig arribar a estar cinc hores”, comenta.
“Tot era perquè volia saber si podia tenir algun tipus d’ajuda. Jo he tingut un nadó fa poc. I em van donar la baixa per maternitat. Un cop se’m va acabar, pensava que tenia atur, però com havia estat amb un embaràs de risc, l’atur que tenia se m’havia consumit”, explica la Natalia. Una amiga va dir-li que obrien cita a certes hores, però que calia demanar-la a través d’internet. “Una noia em va dir a les 8 del matí: ‘ara, ara’. I vaig entrar i vaig aconseguir hora, quan ho havia intentat tant telefònicament com per internet”. Finalment, després de trucar cada dia durant hores, va aconseguir una cita presencial al centre Innova de Pineda, on s’han de dirigir els calellencs.
Tot l’esforç, però, no va servir per res: el seu marit cobrava 30 euros més del que permet la llei per obtenir l’ajuda. A més, li van demanar tants papers que va esclatar. “No entenia res i em vaig posar a plorar. I la dona que m’atenia em va dir: ‘plorar no et servirà de res’. La gent té un límit.” Lamenta que el sou del seu marit s’acaba amb el lloguer i les despeses de la casa. Agraeix l’ajuda alimentària de Càritas i el seu rober, on compra la roba del nadó.
Quan l’administració tracta les persones com si fossin objectes: “No entenia res i em vaig posar a plorar. I la dona que m’atenia em va dir: ‘plorar no et servirà de res’. La gent té un límit.”
No és l’única persona que ha passat per tot un periple fins arribar a aconseguir parlar amb el SEPE. La dificultat de posar-se en contacte amb l’administració pública és un fet que es repeteix. La forma per la que va aconseguir finalment cita prèvia va ser a través d’internet. Malauradament, però, no tothom hi té accés. “El que haurien de fer és posar algú a la porta perquè et donin hora, perquè hi ha gent que no té internet”, considera la Natalia.
A més, per poder fer gestions a través d’internet amb l’administració pública cal un certificat digital, que no és trivial d’obtenir ni tampoc és senzill d’instal·lar a l’ordinador.
Atac informàtic al SEPE
El SEPE ha patit, recentment, un atac informàtic que ha afectat centenars de milers de cites. Es calcula que 150.000 persones es podrien quedar sense la prestació que li correspon al mes d’abril, que serien aquelles que la van sol·licitar de forma presencial, ja que no es va poder gravar al sistema. Segons el Ministeri de Treball i Economia Social, les dades personals no corren perill.
El ciberatac, causat per un virus anomenat Ryuk, va paralitzar durant dies els sistemes informàtics de l’organisme públic. Es tracta d’un “atac de rescat”, en el que els delinqüents xifren les dades emmagatzemades i sol·liciten un rescat per tornar a accedir a la informació i als equips. Hores d’ara, encara hi ha serveis que no funcionen.