Comerciants han fet una protesta simbòlica apagant els llums durant 15 minuts seguint la campanya "sense llum no hi ha comerç"
Botigues protesten tancant els llums per l’augment de preu de l’energia
Can Vives ha apagat els llums per protestar per l'elevat preu de l'electricitat. (Foto: @canvivescalella)
El comerç local ha protestat per l’augment incessant del preu de l’electricitat amb una aturada simbòlica: han apagat els llums durant 15 minuts seguint la campanya “sense llum no hi ha comerç”. Diverses botigues calellenques s’hi han afegit, com la carnisseria Vives o la joieria Mediterrània. “En un negoci com el nostre, on les cambres frigorífiques funcionen 24 hores al dia, els actuals preus ens resulten del tot inassumibles”, denuncien des de Can Vives.
És una acció de protesta que han proposat les federacions de flequers d’arreu de Catalunya i de l’Estat, i a la qual s’hi han afegit establiments de tots els sectors. Aquells negocis que han de tenir els aparells elèctrics funcionant durant tot el dia, com és el cas de neveres, però també els forns i pastisseries o les perruqueries, han vist com la factura elèctrica se’ls ha multiplicat, en alguns casos fins a augmentar un 300%, i resulta insostenible.
Amb aquesta campanya, el comerç local reclama a totes les administracions que l’IVA de l’electricitat baixi del 21% al 4%, com s’ha fet amb el gas. També demanen que es bonifiqui el 100% de les quotes d’autònoms, el 50% de la Seguretat Social o la compensació del 100% de la diferència del cost de la factura de la llum fins que acabi la primavera a totes les empreses que ho sol·licitin amb l’objectiu de pal·liar la pujada de l’electricitat.
Els comerços denuncien que, a més de la llum, també ha augmentat el cost de les matèries primeres, el que es tradueix en una pèrdua d’ingressos pels comerciants.
Des de PIMEComerç alerten que, si no reben ajudes, fins a un 5% dels establiments es podrien veure abocats al tancament, pel que aquesta apagada simbòlica de la llum es podria convertir en definitiva. De fet, ja hi ha comerços que han hagut de pujar els preus i retallar plantilles.