L’estudi, elaborat per un catedràtic del Tecnocampus, destaca que el 90% de la despesa en allotjament es queda a Calella
Un estudi afirma que l’Ironman genera un retorn econòmic de 18 milions d’euros a Calella
La meitat dels participants a l’Ironman són nous cada any
Un estudi elaborat pel catedràtic d’Economia del Tecnocampus, Josep Maria Raya, indica que l’Ironman genera un impacte econòmic per Calella de 18 milions d’euros i que el 90% de la despesa en allotjament es queda a la nostra ciutat. Són dues de les dades més positives que mostra l’informe, amb les dades de 2024, presentat aquest dimarts a Can Saleta, cinc dies abans que se celebri el triatló.
Tant l’Ajuntament com l’organització de la prova esportiva han fet bandera de les dades, reafirmant-se en el fet que l’Ironman Calella s’ha inclòs en el pla d’incentius fiscals del govern espanyol qualificant-lo com a “esdeveniment d’excepcional interès públic”.

Agustí Pérez, Marc Buch, Josep Maria Raya i Manel Vicente a la presentació d’aquest dimarts. (Foto: CalellaCOM)
Segons l’informe, el retorn econòmic per Calella és de 18 milions d’euros -gairebé 22 milions al conjunt de Catalunya-, dels quals la gran majoria es deu a la despesa directa que fan els participants en allotjament, compres, restauració o transport, entre d’altres. També apunta la creació de 160 llocs de treball i una recaptació fiscal de 3,8 milions, tot i que també inclou impostos que es deriven a altres administracions, com l’IRPF, la Seguretat Social o l’IVA.
Una de les principals conclusions de l’estudi, encarregat per l’Ajuntament, és que el 90% de la despesa en allotjament que fan els esportistes que participen a la prova es queda a Calella. L’Ajuntament subvenciona l’Ironman amb 150 mil euros anuals, als quals se li suma el cost del desplegament de personal com la Policia Local, la brigada i d’altres treballadors municipals. Segons l’alcalde, Marc Buch, “el contracte de patrocini a canvi d’organitzar la prova i portar el nom de Calella a tot el món s’alimenta sol amb la taxa turística”. Dels 3 mil triatletes que van competir, uns 2.900 van allotjar-se a la zona, amb una mitjana de dos acompanyants i 5 dies d’estada. En canvi, de la despesa en restauració i compres Calella només se’n queda la meitat, ja que l’altre 50% es reparteix en la resta del territori.
Esdeveniment d’excepcional interès públic
Aquest diumenge, 5 d’octubre, se celebrarà el triatló, que serà la primera edició des que el govern espanyol el va catalogar com a “esdeveniment d’excepcional interès públic” fins a finals de 2027.
Aquesta denominació permet que les empreses que el patrocinin tindran incentius fiscals, tot i que Ironman encara no ha notat cap increment des que va entrar en vigor el decret aquest mateix estiu. “És un treball que hem de fer conjuntament, s’ha d’aportar molta documentació i fiscalitzar les empreses”, ha destacat el director regional d’Ironman al sud d’Europa, Agustí Pérez, explicant que els patrocinis estan molt estandarditzats a nivell de sèries mundial, però que “m’agradaria que algun comerç local pugui posar el seu logotip amb el d’Ironman”.
Per l’Ajuntament, a més del reconeixement que suposa aquesta qualificació, Buch ha subratllat que permet accedir a subvencions a través de l’Estat, del Consell Superior d’Esports, de la federació o de la Generalitat.