La Generalitat anima a consumir carn de senglar per reduir la sobrepoblació
A algunes zones de Catalunya s’ha declarat l’emergència cinegètica per la plaga de senglars, un animal que provoca accidents de trànsit i que es menja les collites dels pagesos. La Generalitat vol contribuir a reduir la població d’aquests animals promocionant el consum de la seva carn.
El govern català vol impulsar el consum de carn de senglar per tal de frenar la sobrepoblació d’aquests animals. L’alta densitat de senglars ha posat en alerta moltes poblacions i fins i tot s’ha declarat l’emergència cinegètica per la plaga d’aquest tipus de porc a una quarantena de municipis de Girona, el que implica que els caçadors poden capturar més animals i s’agilitza la burocràcia per disminuir la població. Segons el govern, una manera d’aprofitar la caça és comercialitzant la carn de l’animal, que és “ecològica i de proximitat, amb tradició, però fins al moment no s’ha fet res perquè el públic la conegui”, segons ha explicat la directora d’Ecosistemes Forestals de la Generalitat, Anna Sanitjas, a El Periódico.
El govern ja havia animat a consumir aquest producte anteriorment per reduir-ne la sobrepoblació, però actualment no és habitual trobar carn de senglar als supermercats. Per això, la Generalitat posa en marxa una inversió d’1,5 milions d’euros per promoure el seu consum i prepara campanyes per donar-li visibilitat a fires alimentàries i xarxes socials.
Tot i així, la comercialització s’ha de fer a través d’empreses que compleixin amb els protocols sanitaris, ja que alguns senglars pateixen malalties que, si es consumeixen directament després de caçar-los, poden ocasionar malalties als humans, com la triquinosi.
Els senglars, un problema important
Els senglars són un problema que preocupa als pagesos perquè es mengen i destrossen les collites, provoquen gravíssims accidents de trànsit com el que va acabar amb la vida d’un home de 34 anys a la sortida de l’autopista de Calella i poden fer malbé el mobiliari urbà. A Barcelona, per exemple, han instal·lat contenidors antisenglars per evitar que els tombin per buscar menjar.
Arran de l’emergència cinegètica declarada a alguns municipis de Girona, el Departament d’Acció Climàtica demana als caçadors que capturin almenys 6.700 exemplars fins a finals de maig. Si no ho aconsegueixen, serà la Generalitat la que actuarà amb els agents rurals i els equips de la Conselleria.
A la nostra zona és la Junta de la Societat de caçadors Calella – Sant Cebrià la que s’ocupa de mantenir a ratlla la població de senglars fent batudes periòdiques per intentar controlar la quantitat d’animals. Tot i així, no és una tasca senzilla, ja que la població ha anat en augment perquè que no tenen depredadors naturals -ho era el llop, però pràcticament no en queden a Catalunya- i per la manca de gestió forestal dels boscos, tal com expliquen des de la Societat de caçadors. A més, el creuament d’espècies també afecta.