La vaga s'estén a tots els àmbits: les cures, laboral, estudiantil i de consum
Els sindicats convoquen una vaga feminista el 8-M
A Calella s'ha organitzat una marxa nocturna la vigília del dia de la Dona, mentre que a Barcelona hi haurà dues manifestacions multitudinàries
La CGT, el sindicat d’estudiants i l’Assemblea del 8M han convocat una vaga feminista per aquest divendres, amb motiu del Dia Internacional de les Dones. Els motius de la vaga d’enguany són diversos: els sindicats denuncien la bretxa salarial, un encariment de la vida que perjudica el consum, un atur del 80% de les persones transsexuals i també reclamen més drets per les treballadores de cures, entre d’altres. El moviment estudiantil també anima a fer vaga en els centres educatius.
La vaga del 8 de març pot afectar el funcionament dels serveis i del transport públic. El metro, bus, tram, FGC i Rodalies hauran de tenir uns serveis mínims del 85%, però no es descarta que es puguin produir retards i que es compliqui la mobilitat.
Fonts sindicals recorden que no existeix cap obligació d’avisar a l’empresa, en el cas que es vulgui fer vaga, ja que “la normativa reguladora no contempla l’obligació de preavís”. També informen que l’empresa tampoc hauria de preguntar als treballadors si aniran a la feina, perquè es podria considerar un intent de “coacció”.
Els homes podran fer vaga el 8 de març?
Pel que fa al paper dels homes, aquí hi ha més discrepàncies. Legalment no hi ha cap problema, perquè qualsevol vaga general crida a tots els treballadors, independentment del seu gènere. Si es discriminés per raó de sexe, seria inconstitucional.
Tanmateix, les entitats feministes demanen que es deixi el protagonisme a les dones i animen als homes a cobrir les tasques que habitualment fan elles, com és el cas de les cures.
Marxa nocturna a Calella, manifestacions a Barcelona
A Calella, el 8-M es farà un acte institucional amb la lectura del manifest, però aquest dijous, vigília del Dia de la Dona, s’ha convocat una marxa nocturna que sortirà de l’estació de Renfe a les 19h.
Les mobilitzacions més multitudinàries es faran a la capital: a Barcelona es realitzaran dues manifestacions. La primera marxa serà al matí, concretament la dels estudiants, que començarà a les 12h a la Plaça Universitat i finalitzarà a la Plaça de Sant Jaume. La segona serà a la tarda, a les 18h. El tret de sortida tindrà lloc als Jardins de Salvador Espriu. La marxa continuarà baixant pel Passeig de Gràcia fins a arribar a la Ronda de Sant Pere i es desviarà cap a l’Arc de Triomf, on finalitzarà la jornada amb els parlaments i les actuacions musicals.