La Generalitat inclourà com a excepció l’ús d’aigua de dessaladores de titularitat privada per mantenir l’activitat econòmica i els llocs de treball del sector turístic
Els hotels podran omplir piscines amb aigua de dessaladores privades
Les administracions públiques del Maresme i el sector turístic ja s’havien unit per tirar endavant aquesta mesura si tenien el marc legal per fer-ho
La dessaladora mòbil al Port de la Selva. (Foto: ACN)
Els hotels podran omplir les seves piscines amb aigua provinent de dessaladores de titularitat privada. La Generalitat finalment ha decidit incorporar aquesta excepció amb l’objectiu de “mantenir l’activitat econòmica i el corresponent manteniment dels llocs de treball” del sector turístic, ha detallat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, una mesura que els hotelers de Lloret de Mar ja havien decidit i que els del Maresme plantejaven amb el recolzament del Consell Comarcal, el Consorci de Turisme i alguns ajuntaments.
L’autorització de les dessaladores ha estat un dels acords de la Comissió Interdepartamental de la Sequera que s’ha reunit aquest matí. En la roda de premsa posterior, Plaja ha explicat que “l’establiment d’un règim especial pel consum d’aigua procedent d’instal·lacions de dessalinització de mar es justifica en el fet que l’aportació amb finançament privat de més aigua és complementària al sistema d’abastament que en cap cas compromet l’explotació dels recursos superficials i subterranis d’aigua”. De fet, els embassaments estan perillosament buits: les reserves de les conques internes estan al 14,5%.
En els propers dies, el govern establirà el llistat de requisits per l’ús d’aquestes instal·lacions, com la presentació d’un pla d’estalvi, i es reunirà amb els actors implicats per debatre l’encaix de les dessaladores. En principi, no s’obligarà els empresaris a reservar un excedent forçós de l’aigua dessalada però el govern vol que, en cas de necessitat, se’ls pugui exigir que la “comparteixin” per sostenir altres activitats econòmiques o activitats dels ajuntaments.
Els hotelers de Lloret són els més avançats en aquest sentit i ja plantegen què faran amb l’excedent d’aigua dessalinitzada; tot i que la seva idea inicial era introduir-la a la xarxa d’aigua potable, consideren que no hi ha prou marge per construir les connexions i han decidit vendre-la perquè altres particulars també puguin omplir les seves piscines. La instal·lació permetrà tractar 50 metres cúbics d’aigua cada hora (50.000 litres) i calculen que només necessitaran una cinquena part. També hi ha altres municipis interessats que s’han ofert a pagar una part de la inversió de la dessaladora perquè els seus hotels i càmpings puguin omplir piscines, com és el cas de Tossa de Mar.