La patronal de les autopistes estudia reconsiderar el termini de les concessions

2020-05-06T10:49:35+01:0005/05/2020|

  • El confinament per l’Estat d’Alarma ha fet disminuir l’afluència de vehicles per les autopistes i, de retruc, que paguen peatges. Per fer front a la reducció d’ingressos, el sector demana al govern allargar la concessió el mateix temps que duri el confinament.

Segons publicava el diari Ara fa uns dies, Abertis demana allargar les concessions dels peatges per compensar les pèrdues per l’Estat d’Alarma. Si l’empresa aconsegueix allargar els contractes dels peatges de la C-32 (Barcelona – Palafolls), l’AP-7 (Tarragona – la Jonquera) i l’AP-2 (Barcelona – Saragossa), no acabarien quan estava previst, és a dir, l’1 de setembre de l’any vinent, sinó que ho farien més tard.

Abertis, tot i ser una empresa privada que presta servei públic en règim de concessió, no ha pogut aturar la seva activitat i no té dret a una compensació durant el temps d’obligat tancament -com si ho han fet gimnasos, escoles bressol o centres esportius, entre d’altres- pel fet de prestar un servei essencial, i això els ha obligat a continuar operant malgrat la reducció de trànsit.

De moment, el Govern central ha dit que no se’ls ha de compensar en el cas de l’AP-7, que és competència de l’Estat, segons ha publicat l’Ara. Pel que fa a la C-32, és titularitat de la Generalitat i per tant, serà qui tingui l’última paraula.

Abertis ha explicat a CALELLA COMUNICACIÓ que com a empresa particular no han fet cap demanda concreta, però que el sector està “analitzant fòrmules per avaluar el possible reequilibri de les concessions per l’impacte de la COVID-19”

Antoni Esteban, de la Plataforma Preservem el Maresme, ho valora com “un intent de cometre un delicte, perquè segons la Llei que parla de les concessions, en cas d’Estats de Guerra, Alarma etc., queden suspeses i per tant no tenen dret a reclamar absolutament res si es tanca la concessió”. 

La Llei 8/1972, de 10 de maig, de construcció, conservació i explotació d’autopistes en règim de concessió, concretament a l’article 33, diu que suspèn temporalment la concessió en cas de guerra, subversió greu o qualsevol altra causa que doni lloc a la declaració de guerra, sempre que deixi de prestar el seu servei en les condicions establertes.

Esteban, en aquest sentit, també ha afegit que “les concessions no han quedat suspeses, ells han continuat funcionant i cobrant, fins i tot insolidàriament i immoralment als transportistes de productes bàsics, el que demostra la seva falta de sensibilitat total cap al territori que estan ocupant”.

Des de la Plataforma Preservem el Maresme han volgut posar èmfasi en les clàusules compensatòries, que es van signar a l’última ampliació de la concessió, que diu “si es pacten una sèrie de vehicles que passen per l’autopista, per exemple 20.000 vehicles al dia, i només en passen 5.000, els altres 15.000 vehicles que no passen la Generalitat paga el peatge, és a dir que Abertis cobra el mateix que si passessin tots els vehicles o no en passés cap”.

Des de la Plataforma, diu Esteban, que continuen treballant i preparant una sèrie de campanyes per mantenir informada a la ciutadania, quan acabi el confinament i es torni a la normalitat.

Comparteix el contingut!

Go to Top