L’oposició titlla el Govern de manca de transparència
- D’aquí a uns dies, la legislatura complirà el seu primer any. L’oposició acusa el govern de fer política de façana i de falta de transparència mentre que Ciutadans es posa en línia amb el govern i actua de novè regidor. El govern es defensa dient que sí que es fa feina amb les propostes de la oposició.
El ple que es va celebrar ahir a l’Ajuntament de Calella va ser crispat, sobretot perquè sembla que ERC ha començat a fer una oposició més contundent un any després de constituir-se la legislatura. El ple va ser presencial, sense públic, a la sala d’actes de l’Ajuntament Vell i respectant la distància de dos metres entre regidors. Tot i les distàncies de seguretat, en algun moment semblava una baralla cos a cos entre l’alcaldessa, Montserrat Candini, i el republicà Xavier Ponsdomènech. Els únics regidors que portaven mascareta van ser els republicans.
El canvi d’actitud del partit república de Calella, liderat per Ponsdomènech, ja va ser advertit a l’anterior ple, que va ser telemàtic a causa de la pandèmia. En aquell moment, el portaveu republicà ja expressava la seva disconformitat per la manca d’informació sobre la modificació del calendari de l’Impost de Béns Immobles que el govern havia de traslladar als partits de la oposició i no va fer. Els republicans demanen més Juntes de Portaveus per poder presentar plegats accions socioeconòmiques per fer front a la crisi que ja tenim al damunt. Se senten enganyats perquè els prometen informació però al final no arriba.
Els punts que van portar més discussió en el ple van ser els referents als aspectes econòmics: el tancament de l’exercici 2019, la modificació del pressupost d’aquest any degut a la crisi econòmica sorgida de la pandèmia del coronavirus i la modificació econòmica del lloc de treball del cap de la Policia Local.
El ple es va haver de suspendre tot just començar perquè l’alcaldessa se’n va adonar que els partits de la oposició no havien rebut amb antelació la informació sobre el punt referent a la modificació del pressupost. Candini va provocar un recés per improvisar una Junta de Portaveus i poder donar, a l’últim moment, la informació que els calia als partits per poder portar el punt econòmic del ple a votació.
Un cop el ple es va tornar a reprendre va començar la picabaralla entre oposició i govern referent a la falta de transparència de l’acció de govern. Els partits a la oposició demanaven informació referent a la liquidació del pressupost de l’any 2019, però no l’han aconseguit. De fet, la mateixa secretària de l’Ajuntament, interpel·lada pels republicans, els va dir que no tenen perquè tenir-la ja que només es tracta d’un punt informatiu i no l’havien de votar.
Però la discussió sobre la falta de transparència del govern no va acabar aquí, ERC denunciava que el govern no volia negociar amb cap partit de la oposició i, malgrat estar en minoria -són vuit regidors al govern i nou a la oposició-, tampoc els hi passa la informació per poder treballar millor i fer propostes.
ERC demana que s’elimini el càrrec de confiança d’assessor en els programes de transparència, bona governança i relació entre partits, la quota socialista del govern que porta Soufian Laroussi, al·legant que no s’està treballant per la transparència ni per la informació que es transmet als partits. També denuncia que al portal de transparència de la web de l’Ajuntament li falta informació i que no reben a temps les Juntes de Govern. Amb això s’estalviarien 25.000 euros.
Esquerra Republicana també considera que les taules creades de recuperació econòmica i social de Calella són façana per només aparentar que s’estan fent coses a l’entorn de la crisi econòmica. Les propostes que es fan arribar des de la oposició no se sap quin retorn tenen. Diuen rebre l’ordre del dia però no la informació que s’ha de treballar en la reunió. Esquerra no dubta que el govern tingui bones intencions, però si la forma en què es dirigeix la ciutat.
La CUP, per la seva banda, denuncia que no es vol la participació d’altres partits polítics que no són els del govern (Junts per Calella i els Socialistes) o Ciutadans, amb qui el govern té acords tancats, per als debats previs al ple.
Calella en Comú també es queixa de la falta d’informació per part del govern i diu que no la facilita tot i que l’han demanat formalment, ja sigui a través d’instàncies o als mateixos òrgans de participació política que té l’Ajuntament. Els comuns consideren que al govern li falta transparència, no només amb els partits polítics, sinó també amb els treballadors municipals per la modificació de l’acord de valoració de llocs de treball.
Tot i la falta de transparència del govern, la partida de comunicació del pressupost d’aquest any 2020 s’ha incrementat en 20 mil euros. Ara puja a 70.000 euros la quantitat que l’Ajuntament destina a comunicació institucional. Esquerra la considera excessiva per un ajuntament com el nostre i recorda que tampoc no hi ha treballador assignat, sí contractació externa.
Josep Torres (PSC) considera que s’han fet moltes reunions i feina conjunta amb la oposició, però que al final es presenta una proposta que es porta al ple que és un conglomerat de les propostes de diferents partits. Afirma que el Govern ha de governar i executar. Afirma que l’Ajuntament sí que és transparent.
L’alcaldessa, Montserrat Candini (JxC), anima als partits de la oposició a denunciar davant del Síndic de Greuges la falta d’informació que diuen que tenen i recorda que la única vegada que va haver d’intervenir el Síndic amb un tema de l’Ajuntament va ser quan governaven els republicans a la legislatura 1999-2007. Considera que la oposició vol erosionar el govern i fa una comparació amb altres pobles de la comarca on Esquerra està al govern i, segons Candini, no hi ha hagut complicitat amb les diferents forces polítiques al consistori.
El novè regidor
El regidor de Ciutadans, Guillermo Gomis, actua de facto com a regidor del govern. Les seves intervencions són només per confirmar el vot positiu en les propostes que presenta el Govern de la ciutat. En contraprestació, Gomis va ser escollit vicepresident de Gestvia tot i que el protagonisme de les accions de l’empresa pública municipal de gestió viària se les enduen els socialistes, que ostenten la presidència de l’entitat.
Amb el vot a favor de Ciutadans, el Govern format per Junts per Calella i PSC aconsegueix tirar endavant les propostes que porta al ple quan no tenen el suport d’alguns dels partits de la oposició: Esquerra, CUP i Comuns. D’aquí a que la oposició consideri Gomis com el novè regidor del Govern de la ciutat.