L’escape room de formació en pediatria creat a Calella es converteix en unes olimpíades entre hospitals catalans

  • 64 metges i infermers de 8 hospitals de Catalunya han participat a l’escape room

  • L'Hospital Parc Taulí de Sabadell ha guanyat les primeres olimpiades durant la final celebrada a Pineda de Mar

Els participants, dividits en vuit equips, han desenvolupat diverses simulacions de situacions greus i poc freqüents (Foto: CSMS)

2025-05-22T11:45:18+01:0022/05/2025|

El que va néixer com una idea entre dos infermers de l’Hospital de Calella, aficionats als escape rooms, ha evolucionat en unes autèntiques olimpíades entre hospitals de tot Catalunya. La competició ha enfrontat a 64 professionals a diverses proves de simulació de pacient crític pediàtric, inspirades en el format dels jocs d’escapisme.

L’objectiu final és el de posar coneixements essencials a la pràctica en situacions de gravetat i poc freqüents, com intoxicacions greus o politraumatismes, i repassar continguts teòrics de pediatria a través del joc. En aquestes olimpíades han participat un total de 8 centres: l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta, de Girona; l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, de Barcelona; l’Hospital Germans Trias i Pujol, de Badalona; l’Hospital Parc Taulí, de Sabadell; l’Hospital de Mataró; l’Hospital de Granollers; l’Hospital de Blanes i el mateix Hospital Sant Jaume de Calella.

El Parc Taulí guanya les olimpíades a Pineda de Mar

Cada centre sanitari ha participat amb un equip de 8 professionals de diferents àmbits de la pediatria, des d’infermeria fins a unitats d’emergència. Els equips s’han enfrontat en tres escenaris diferents: un semiofegament en parada cardiorespiratòria, un nounat amb dificultat respiratòria i un adolescent amb una intoxicació greu; tot això a través de diverses proves i un límit de temps.

El guanyador de les olimpiades ha estat el Parc Taulí, guanyant a la final contra el Josep Trueta en un escenari on es va simular un accident de trànsit amb dues víctimes infantils greument ferides. Aquesta prova va tenir lloc al Parc de Bombers de Pineda de Mar.

Una evolució d’unes proves formatives originàries a Calella

Tot va començar al 2019 com una proposta de dos infermers de l’Hospital de Calella, Jordi Correa i Marta Vila, que van voler adaptar els escape rooms ens els que participaven dins de l’àmbit sanitari. Després d’una prova pilot centrada en urgències, l’activitat es va recuperar després de la pandèmia amb edicions centrades en la pediatria i traslladades a la Fàbrica Llobet. Aquesta modalitat lúdica va tenir una gran acollida, fins al punt d’atreure l’interès d’altres centres sanitaris i rebre una acreditació de formació oficial de l’Institut d’Estudis Mèdics.

A partir del 2023, els escape rooms es van obrir a especialistes d’arreu de Catalunya, amb la participació de 70 professionals d’hospitals com el Sant Pau, Vall d’Hebron o Mataró. La iniciativa ha fet el salt qualitatiu amb aquestes olimpíades organitzada per la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, que pretenen convertir-se en una experiència formativa de referència de l’àmbit pediàtric.

Comparteix el contingut!

Go to Top